۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

دکمه‌های اشتراک گذاری/نشانه گذاری AddThis و AddToAny

یکی از روش‌هایی که به خوانده و دیده شدن نوشته‌ها و محتوای تولید شده توسط یک وبلاگ نویس و یا یک مدیر وب سایت کمک می‌کند، استفاده از دکمه‌های اشتراک گذاری/نشانه گذاری و دکمه‌های ارسال محتوا به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک (Facebook) و یا شبکه‌های اشتراک گذاری/نشانه گذاری اجتماعی (Social Bookmarking) مانند دیگ (Digg)، رددایت (Reddit)، دلیشز/خوشمزه (Delicious) و مدل‌های فارسی زبان این شبکه‌ها مانند بالاترین، دنباله و سبزلینک، به شما این امکان را می‌دهد که افراد بیشتری با وبلاگ و یا وب سایت شما و همچنین کار شما آشنا شوند.

کد دکمه‌های ارسال و اشتراک گذاری را می‌توان از وب سایت‌های هر کدام از این شبکه‌ها و وب سایت‌ها تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد.

اما روش بهتر استفاده از ابزارهایی است که امکان ارسال نوشته و محتوا را به اکثر این شبکه‌ها را با یک دکمه فراهم کنند. دو ابزار معروف، کاربردی و شناخته شده برای این کار دکمه‌های AddThis و AddToAny هستند. این دو دکمه می‌توانند مطلب شما را به شبکه‌های بسیاری ارسال کنند و علاوه بر آن قابلیت‌ها و امکانات دیگری چون ارسال مطلب به ایمیل، چاپ مطلب و ... هم دارند. همچنین امکان تنظیم و سفارشی شدن (Customization) هم وجود دارد. یعنی می‌توانید شکل دکمه، اینکه با کلیک فعال شود و یا با نشانه‌گر موس، تعداد سرویس‌ها، اولویت بندی سرویس‌ها و ... را تنظیم کنید.

این دو دکمه به نوعی دو ابزار مشابه و رقیب یکدیگر هستند و شما بستگی به سلیقه خودتان و بعد از آزمایش، امتحان و بررسی هر کدام، می‌توانید انتخاب کنید که از AddThis استفاده کنید و یا AddToAny را به کار ببرید. مثلاً خود من در حال حاضر از هر دو دکمه استفاده می‌کنم.

بعد از دریافت کد دکمه، می‌توانید آن را در قالب/الگو وبلاگ (Template) کپی کرده و بعد از ذخیره کردن قالب ویرایش شده، دکمه برای همه پیام‌های وبلاگ شما (Post) فعال خواهد شد. چینش، نحوه قرار دادن و مکان دکمه بستگی به سلیقه شخصی شما و طراحی وبلاگ یا وب سایت دارد. اگر به میزان کافی با ویرایش قالب وبلاگ، HTML، طراحی صفحات وب، CSS و ... آشنا باشید، کمک بسیار خوبی خواهد بود. البته نیازی به نگرانی نیست، چون همیشه آموزش و راهنمایی لازم توسط سازندگان و طراحان چنین ابزارهایی در خود وب سایت‌هایشان در قالب بخش راهنما (Help)، مستندات (Documents)، پشتیبانی (Support) و یا FAQ به کاربران ارائه می‌شود.

البته روش دیگر هم نصب و استفاده به صورت ابزارک (Gadget/Widget) است که در خود وب سایت هر دو دکمه شرح داده شده است. در این روش دکمه در قسمت ستون Sidebar وبلاگ یا وب سایت قرار می‌گیرد.

در حال حاضر متأسفانه این دو دکمه، وب سایت‌های بالاترین و دنباله را به صورت پیش فرض در لیست سرویس‌های خود ندارند و باید شما خودتان به صورت سفارشی این دو وب سایت را اضافه کنید. امیدوارم مسئولان هر دو وب سایت بالاترین و دنباله در این رابطه با طراحان و کدنویسان این دو دکمه برای اضافه کردن امکان ارسال به بالاترین و دنباله و قرار دادن این دو در لیست سرویس‌ها، مکاتبه و تماس بگیرند. حتی سایر دوستان فعال در زمینه وب هم می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

اگر از AddThis و AddToAny خوشتان نیامد، می‌توانید از مجموعه دکمه‌های اشتراک گذاری/نشانه گذاری وبلاگ وب 3 استفاده کنید که دکمه‌های بالاترین و دنباله را هم دارد و برای نیاز وب فارسی و ایرانی طراحی شده‌اند.

0 نظرات: