۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

برچسب در بلاگر

این نوشته به نوعی تکمیل کننده مطلب قبلیم در مورد برچسب است. همانطوری که قبلاً گفتم، در حال حاضر بلاگر (Blogger) برچسب و دسته بندی را در قالب امکانی به نام Label گنجانده است. بعضی از وبلاگ نویسان فقط چند برچسب عمومی را انتخاب کرده و از روش دسته بندی (Category) استفاده می‌کنند. این روش، روش بدی نیست و از بعضی جهات هم خوب است، مثلاً یکی از مزایای آن مدیریت آسانتر نوشته‌ها/پیام‌های (Post) وبلاگ است. ولی به هر چهت به نوعی عدم استفاده از امکاناتی است که بلاگر در اختیار ما قرار داده است.

بلاگر امکان استفاده از ۲۰۰۰ برچسب منحصر به فرد و غیرتکراری (Unique) را برای یک وبلاگ فراهم آورده است (در اینجا این تعداد ۵۰۰۰ ذکر شده است). همچین شما می‌توانید برای هر پیام خود تا ۲۰ برچسب منحصر به فرد/تک (Unique Label) را به کار ببرید (در همان منابع اشاره شده است).


روشی که خود من انتخاب کرده‌ام، استفاده همزمان
به صورت روش دسته بندی (Category) و روش برچسب/تگ (Tag) است. شما می‌توانید چند موضوع عمومی را برای نوشته‌های خود انتخاب کنید. به عنوان نمونه: اجتماعی، سیاسی، مذهبی، ادبی، فرهنگی، هنر، تاریخ، ورزش، طنز، دانش، کامپیوتر و ... بعد از این برچسب‌ها برای دسته بندی موضوعی نوشته‌های وبلاگ خود استفاده کنید. یعنی مثلاً مطلبی را که درباره یک نرم افزار کامپیوتری است، را در دسته کامپیوتر قرار دهید. در عین حال بقیه برچسب‌ها را هم به کار ببرید. یعنی مثلاً نام نرم افزار، کاربرد آن، نوع نرم افزار و هر برچسب دیگری که حکم کلمه کلیدی (Keyword) را برای نوشته شما دارد.

بعد خودتان می‌توانید با استفاده از ابزارک (Gadget/Widget) خود بلاگر یعنی ابزارک لیست پیوند (Link List) برای خودتان یک بخش دسته بندی موضوعی درست کنید. بعد از انتخاب ابزار فوق و اضافه کردن آن به وبلاگتان، کافیست که به عنوان لینک، لینک برچسب را مورد استفاده قرار دهید. به عنوان نمونه مثلاً من یک دسته به نام Software ایجاد کرده‌ام و نام برچسب هم همان است:

http://myblogger.blogspot.com/search/label/Software


آدرس لینک همه دسته‌ها را از بخش و ابزارک برچسب‌ها به همین روش پیدا کرده و به لیست پیوند که ما از آن به عنوان دسته بندی موضوعی استفاده می‌کنیم، اضافه کنید. می‌توانید این روش را در وبلاگم مشاهده کنید. می‌بینید که هم دسته بندی موضوعی برای مطالب وجود دارد و هم لیست کلیه برچسب‌های به کار رفته در وبلاگ نمایش داده شده است. با این روش هم دسته بندی نوشته‌ها و پیام‌های وبلاگ آسان می‌شود و هم استفاده خوبی از برچسب‌ها صورت گرفته است. البته باید دقت کرد که همانطوری که قبلاً گفتم هم تعداد دسته‌ها و هم تعداد برچسب‌ها باید نرمال و کاملاً مرتبط انتخاب شوند تا کیفیت وبلاگ شما حفظ شود.

0 نظرات: